Navigáció
 
Támogatóink:

Honvágy Ingatlan Ráckeve

Kevei Trans

www.amivarosunk.hu, közösségi hírportál

4 Ász Póker Bt., Szigetszentmiklós

POLIFOAM

 
Események
<< Július 2020 >>
H K Sz Cs P Szo V
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
 
Felhasználók
-> Online vendégek: 12

-> Online tagok: 0

-> Regisztráltak: 57
-> Legújabb tag: freizberger
 
Látogatottság:
 
Vitaminok
Vitaminok

Ahhoz, hogy helyesen táplálkozzunk, igazodnunk kell szervezetünk szükségleteihez. Az energiaszükségletet megfelelő mennyiségű zsírral, fehérjével és szénhidráttal kell fedezni. A helyes arány: 13–15 % fehérje, 25 % zsír és 55–60 % szénhidrát. Mindezek mellett nélkülözhetetlen szerep hárul a vitaminokra, ásványi anyagokra és természetesen a folyadékpótlásra

Hogy mik a vitaminok? A szó jelentése: „éltető (vita) amin (amin)". Kis molekulasúlyú, kalóriaérték nélküli szerves vegyületek, melyek a szervezet számára nélkülözhetetlenek, pótlásukra nap mint nap (rendszeresen) szükség van.
Zsírban és vízben oldódó vitaminokat különböztethetünk meg. A zsírban oldódó vitaminokat (A, D, E, K) szervezetünk képes raktározni, és szükség esetén felhasználni. A vízben oldódó vitaminok bevitelére minden nap szükségünk van, hiszen szervezetünk nem képes tárolni. A felesleg a vizelettel, illetve verejtékkel távozik, míg a zsírban oldódó vitaminok túlzott bevitele hipervitaminózishoz vezethet. Az ásványi anyagok (makroelemek) és nyomelemek (mikroelemek) szervetlen komponensek, melyek - csakúgy, mint a vitaminok - nélkülözhetetlen szerepet töltenek be az emberi szervezet működésében. Az anyagcsere- folyamatokban, sejtek, szövetek, szervek felépítésében és funkcióiban vesznek részt. Mi a különbség az ásványi anyagok és nyomelemek között? Az ásványi anyagok (kalcium, magnézium, nátrium, kálium, foszfor) nagyobb mennyiségben reprezántálják magukat a szevezetünkben, és nagyobb mértékben (mg, néhány g mennyiségben) van rájuk szükség, mint a nyomelemekre, melyek - elnevezésének megfelelően - nyomokban képviseltetik magukat, és tized-, század-, sokszor ezredannyi kell belőlük. A vas, réz, cink, jód, szelén, króm, bór, mangán stb. tartozik a mikroelemek csoportjába.

Az alábbi táblázatban röviden összefoglaljuk a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek legfontosabb funkcióit:

Vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek: Legfontosabb szerepük

A-vitamin: a szervezet védekező-mechanizmusában vesz részt, csontnövekedés, növekedés, látás, szaruhártya épsége, hámszövet-differenciálódás

D-vitamin: kalcium beépülés a csontokba, foszforanyagcsere-szabályozás

E-vitamin: oxigéntartalmú szabadgyökök elleni védekezőrendszer alkotóeleme

K-vitamin: véralvadás

C-vitamin: csont-, fog-, porc-, kötőszövet-, kollagénfehérje-szintézis, vasfelszívódás, hormonszintézis, immunrendszer-erősítés

B-vitaminok: szénhidrát-anyagcsere (B1, B6), elektrontranszport (B2), zsírsavszintézis (B3, B5), aminosav-szintézis (B6), vörösvérsejt-szintézis (B12)

Folsav: vörösvérsejt-szintézis

Vas: Oxigénszállítás

Kalcium: hormonszintézis, szívműködés, izomműködés, idegműködés, véralvadás

Magnézium: zsíranyagcsere, szénhidrát-anyagcsere, fehérjeszintézis, ideg-izom ingerlékenység

Kálium: ideg-izomműködés, sav-bázis egyensúly, szívműködés, nátrium-anyagcsere szabályozása

Foszfor: izomanyagcsere, idegszövet, fehérje-, szénhidrát-, zsíranyagcsere

Króm: szénhidrát-, zsíranyagcsere, testsúlyszabályozás, fehérjebeépülés-fokozás

Mielőtt részletesen megismerkedünk a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek tulajdonságaival, szólni kell a javasolt napi bevitelről, az ún. RDA-ról, mely meghatározza a napi szükségleti értékeket. Ahhoz, hogy ne szenvedjünk hiányt egy makro-, ill. mikroelemből sem, fontos, hogy megfelelő mennyiségben juttassuk be a nélkülözhetetlen komponenseket. Az Amerikai Táplálkozástani Intézet az 1950-es években meghatározta és standardizálta az egyes vitaminok és ásványi anyagok optimális mennyiségét, amelyet RDA-nak (Recommended Dietary Allowance), azaz Ajánlott Napi Táplálékbevitelnek nevezett el. Néhány évtizeddel később, 1998-ban az USA és Kanada Orvostudományi Intézete konszenzust kötött, és bevezette a DRI-t, azaz a Daily Reference Intake fogalmát, amely az étrendtervezéshez és étrendanalízishez egyaránt támpontot jelent. Magyarországon az RDA-t vesszük alapul. Az RDA minden egyes vitaminra és ásványi sóra megadja a javasolt bevitel mennyiségét. Ennek mintájára számos ország - így hazánk is - létrehozta saját RDA értékeit, figyelembe véve az ország éghajlatát, földrajzi sajátosságait, stb. Jónéhány tényezőtől függ az ásványianyag- és vitaminszükséglet: kortól, nemtől, fizikai aktivitástól, táplálkozási szokásoktól, szervezetünk biokémiai funkcióitól, hormonrendszertől, a táplálék egyéni felhasználási képességétől stb. Vajon az élsportolók vitamin- és ásványianyag-szükséglete mennyiben térhet el az RDA-tól? Az Amerikai Sportorvos Társaság (2000) állásfoglalása szerint a sportolói vitamin-, ásványianyag-szükséglet átlagosan megfelel az RDA, ill. DRI értékeinek.

Vitaminok és nyomelemek legjelentõsebb növényi forrásai

Vitamin Jelentősebb forrásai

A (retinol) Répa, paradicsom, kelkáposzta, spenótlevél, brokkoli, cékla, sárgabarack, áfonya, sárgadinnye, csipkebogyó, zeller, csalán, petrezselyem, kelkáposzta, fokhagyma

B1 (tiamin) Olajos magvak, dió, mogyoró, gesztenye, búzacsíra, napraforgó, paradicsom, uborka, kelkáposzta, répa, csalán

B2 (riboflavin) Gabonafélék, búza, kukorica, burgonya, sörélesztő, saláta, káposzta, aszalt szilva

B3 (niacin) Minden nyers zöldség, karalábé, paradicsom, füge, szilva, dió, búza

B5 (pantoténsav) Narancslé, búzacsíra, sörélesztő, olajos magvak (még: méhpempő)

B6 (piridoxin) Burgonya (héjában sütve), búzacsíra, sörélesztő, napraforgó, káposzta, vöröshagyma

B 12 Sörélesztő, búza, malátaméz, barnarizs, szójalecitin, algák

C (aszkorbinsav) Citrusfélék, csipkebogyó, fejes káposzta, brokkoli, nyers petrezselyem, paradicsom, kelkáposzta, csalán

D (kalciferol) Zabpehely, búzacsíra, hidegen sajtolt olaj, sörélesztő

E (tokoferol) Napraforgó, mandula, szójaolaj, dió, búzacsíra, brokkoli, kel, spenót, gabonafélék

H (biotin) Dió, sörélesztő, barnarizs, mák, mogyoró, lencse, ribizke

K Csalán, lucerna, szójaolaj, pórsáfrány, tengeri hínár

P Citrusfélék, szőlő, sárgabarack, paprika, szeder, cseresznye, csipkebogyó, citrom, hajdina

U Csalán, nyers káposzta, káposztalé

Nyomelemek Jelentősebb forrásai

Szelén (Se) Lilahagyma, spárga, búzacsíra, búzakorpa, paradicsom, brokkoli

Vas (Fe) Nagycsalán, kamillagyökér, ánizs, gyümölcsök, erdei szamóca, mák, csalán, őszibarack, dió, bab, spárga, zabpehely

Kalcium (Ca) Búza, szezámmag, csalán, káposzta, petrezselyem, narancs, mandarin, hagyma, mák, szójabab, amerikai mogyoró, dió, napraforgó, szárazbab

Magnézium (Mg) Zab, csalán, füge, citrom, grapefruit, kukorica, mandula, dió, olajos magvak, alma, minden zöld növény

Nátrium (Na) Árpa, cékla, sárgarépa, articsóka

Kálium (K) Rozs, citrusfélék, paradicsom, vízi torma, menta, napraforgó, banán, burgonya

Cink (Zn) Rozscsíra, búzakorpa, zabpehely, mandula, datolya, csalán

Réz (Cu) Csalán, szárazbab, borsó, búza, szilva

Forrás: V

ÁRADI TIBOR, AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD ALAPJAI
 
Hozzászólások
Még nem küldtek hozzászólást
 
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
 
Értékelés
Csak regisztrált tagok értékelhetnek

Jelentkezz be vagy regisztrálj

Még nem értékelték
 
Security System 1.8.6 © 2006-2008 by BS-Fusion Deutschland
47123 kísérlet blokkolva
Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Még nem regisztráltál?
Regisztráció

Elfelejtetted jelszavad?
Új jelszó kérése
 
Nyilvános szavazás
Milyen gyakran látogatod a honlapot?

Hetente többször

Hetente egyszer

Havonta többször

Havonta egyszer

Csak ide tévedtem...

 
Üzenőfal
Üzenet küldéséhez be kell jelentkezni

16/08/2013 19:48
Boldog Szülinapot Zoli! Shock

21/04/2013 20:12
Matyi! Mi van veled? Még nem értél ide?

20/02/2013 14:19
Jó volt a hétvégi kis Box Parádé!

04/01/2013 20:09
Feltettem a 2013-as Versenynaptárt . Megtalálható a fejlécben.

11/11/2012 15:18
Kicsit későn, de azért tettem fel új képeket! Shock

09/01/2012 09:13
Feltettem a 2012. évi versenynaptárt a navigációba is, ha a köv. hírek miatt innen már "átcsúszik"

24/12/2011 15:27
Békés Boldog Karácsonyt

10/12/2011 11:55
Kiváló volt a tegnapi nap Galántán. Köszi srácok!

24/07/2011 19:59
Utólag is Boldog Szülinapot Kívánok Dodonak és az Elnök úrnak.

17/05/2011 20:01
Hosszú!!! Látom megvan az új Média felelősünk. Jó lett a cikk. Köszi!

 
Boxoldalak:

Magyar Ökölvívó Szövetség honlapja

Küzdötermagazin

Monokli.com

ProfiboX.hu

Nöi ökölvívás

 
Galéria
 
Generálási idő: 0.05 másodperc
26,803,521 egyedi látogató